pieniadz.pl

Podsumowanie sytuacji Grupy w wyniku przeprowadzonej serii audytów wewnętrznych w AerFinance PLC

13-01-2012

W świetle zmian w zarządzie AerFinance PLC, które miały miejsce na początku listopada 2011 roku Zarząd Spółki w nowym składzie podjął decyzję o przeprowadzeniu serii audytów wewnętrznych głównych projektów realizowanych w ramach Spółki. Bezpośrednią przyczyną tego stanu rzeczy było wprowadzenie nowej polityki inwestycyjnej wewnątrz AerFinance PLC, jako pochodnej zmian w składzie zarządu. Dodatkowym czynnikiem, który stał za decyzją o przeprowadzeniu audytu wewnętrznego była sprawa zawieszenia przez Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. (GPW) obrotu akcjami spółki Avtech na rynku New Connect, który to fakt, w ówczesnej opinii zarządu potwierdzonej niestety przez późniejszej wydarzenia, mógł pośrednio godzić w dobre imię AerFinance PLC.

W trakcie przeprowadzania wewnętrznych analiz, zwrócono uwagę na fakt opóźnienia się dostawy samolotu, o której Spółka poinformowała w raporcie bieżącym 5/2011 r. Sprawę tę analizowano wielowątkowo, konsultując jednocześnie z podmiotem świadczącym usługi księgowe skutki opóźnienia się realizacji kontraktu. W wyniku uzyskanych informacji od podmiotu prowadzącego księgowość uzyskano informacje o konieczności wprowadzenia rezerwy ostrożnościowej z tytułu opóźnień odstawy samolotu. W tym momencie nastąpiło nieporozumienie polegające na tym, iż podmiot księgowy, bez wyraźnej decyzji zarządu zawiązał rezerwę wg stanu na dzień 31.10.2011 roku. Raport zawierający tę rezerwę został opublikowany w dniu 15 grudnia 2011 roku. W dniu 16 grudnia 2011 roku Spółka otrzymała pismo z GPW, w którym to piśmie Emitent został GPW poproszony o analizę wpływu zbycia akcji spółki Air Market S.A. O ile samo pismo w sposób bezpośredni nie odnosiło się do kwestii zawiązanej rezerwy, to jednak za jego sprawą Spółka wykryła wskazany błąd i poddała sprawę bliżej analizie.

Niezwłocznie po zauważeniu pomyłki Spółka przekazała dane Autoryzowanemu Doradcy i podjęta została decyzja o występieniu do wyspecjalizowanej kancelarii prawnej brytyjskiej w celu uzyskania opinii prawnej na temat stanu faktycznego dotyczącego kontraktu nabycia samolotu. Ze względu na okres świąteczny oraz złożoność tematu brak jest na dzień dzisiejszy ostatecznej opinii, jednakże wstępne ustalenia uzasadniają pierwotną decyzję o zawiązaniu rezerwy. Analizując daty uzyskiwania wiedzy przez Zarząd na temat stanu faktycznego dotyczącego realizacji kontraktu dostawy samolotu zawiązanie rezerwy ostrożnościowej powinno nastąpić w kwartale kończącym się w dniu 31.01.2012 roku, jednakże ze względu na fakt, iż obniżenie kapitałów własnych zostało uwidocznione w raporcie za kwartał kończący się w dniu 31.10.2011 Zarząd podjął decyzję o konwalidacji przedstawionych danych poprzez jednoczesne skorygowanie kwartalnych danych finansowych poprzez prawidłowe zaksięgowanie rezerwy (tj. obniżenie kapitału własnego i jednoczesne obniżenie wyniku grupy kapitałowej o kwotę ok 1,2 mln GBP).

Spółka podejmować będzie dalsze kroki prawne w celu egzekucji dostawy statku powietrznego i w tym celu przekaże sprawę wyspecjalizowanej kancelarii prawnej. Spółka będzie informowała o postępach w tej sprawie w raportach bieżących stosownie do rozwoju sytuacji.

Zawiązanie wyżej opisanej rezerwy ostrożnościowej oraz jej skutków jest najbardziej zachowawczą (ostrożnościową) formą ujęcia księgowego obecnej sytuacji. Wszelkie dalsze kroki zarówno prawne jak i faktyczne mogą jedynie wpłynąć "in plus" na przyszłe wyniki finansowe Spółki. Wg najlepszej wiedzy Zarządu żaden z innych projektów realizowanych przez Spółkę nie uzasadnia na dzień dzisiejszy zawiązania dodatkowych rezerw oraz według najlepszej wiedzy Emitenta nie są znane inne okoliczności, które mogłyby wpływać negatywnie na sytuację finansową, ekonomiczną lub majątkową Emitenta.

W odniesieniu zaś do transkacji zbycia akcji AirMarket S.A. wyjaśnia się co następuje. W dniu 19 września 2011 roku AerFinance PLC dokonano transakcji zbycia 1 194 003 sztuk spółki za łączną kwotę 148 414,60 zł (0,1243 zł za akcje) (raport bieżący nr 25/2011 oraz 26/2011). W wyniku tej operacji została zaksięgowana sprzedaż (przychód) o wartości 30 921,63 GBP przy jednoczesnym koszcie transakcji 24 876,26 GBP. Wpływ tejże transakcji na kapitału spółki wyniósł - 573 848,00 GBP, co było skutkiem wcześniejszego przeszacowania wartości spółki Air Market S.A. zgodnie z polityką rachunkowości przyjętą przez Emitenta, polegającą na ujawnianiu wartości aktywów posiadanych w tejże Spółce według kursu na rynku NewConnect.

W odniesieniu do realizowanego projektu Air Market S.A. Zarząd Spółki chciałby zwrócić uwagę na fakt, iż transakcja z dnia 19 września 2011 roku nie była jedyną transakcją zbycia akcji tejże spółki. Zwracamy uwagę na fakt sprzedaży 300 000 akcji tejże spółki za kwotę 150 000 PLN (raport bieżący 4/2011 roku) oraz wcześniejsze transakcje bezpośrednio na rynku (vide: raport ESPI Air Market SA. z dnia 14 grudnia 2010 roku). Tym samym, patrząc całościowo na inwestycje w Air Market S.A., spółka uzyskała łączny przychód w wysokości 341 135,60 zł przy sprzedaży całego podsianego pakietu nabytego za kwotę150 000 zł, co daje blisko 130% stopę zwrotu z inwestycji. Zarząd Emitenta wyjaśnia, iż w jego ocenie zbycie akcji Air Market S.A. wpłynie korzystnie na wyniki finansowe grupy Emitenta w długofalowej perspektywie. Ocena ta skłoniła Emitenta do zbycia posiadanych aktywów.

W związku z rozwojem sytuacji związanej ze spółką Avtech Aviation & Engineering PLC (AAE), komunikatów dostępnych na rynku oraz docierających do Spółki opinii inwestorów Zarząd Aerfinance PLC ponownie stwierdza, że skontaktował wzajemnie AAE z autoryzowanym doradcą (GoAdvisers) w II kwartale 2010 roku w dobrej wierze, będąc przekonanym o potencjalnych korzyściach jakie może odnieść zarówno sama spółka AAE jak i szeroko rozumiany rynek New Connect dzięki wprowadzeniu akcji AAE do obrotu. Zarząd AerFinance PLC wyraża ubolewanie z powodu sytuacji do jakiej doprowadziła prawdopodobna nieuczciwość głównych osób zarządzających spółką AAE. AerFinance PLC jest zainteresowany pełnym wyjaśnieniem sprawy i w miarę możliwości będzie wspierał działania jakie zostały lub zostaną podjęte zarówno w Polsce jak i w Wielkiej Brytanii w tej sprawie. Jako wyraz powyższego należy wskazać, że to Emitent uzyskał w grudniu 2011 poprzez własne źródła branżowe informacje, potwierdzoną w ostatnich dniach przez GoAdvisers S.A. o fakcie tworzenia bliźniaczej firmy na lotnisku Biggin Hill prawdopodobnie przez osoby kierujące lub/i głównych akcjonariuszy AAE. Informacja ta została niezwłocznie przekazana GoAdvisers S.A.

Przejęta w maju 2011 roku stacja obsługi samolotów w Dinard (AerTech SAS - spółka zależna Emitenta) rozwija swoją działalność. W grudniu 2011 roku stacja uzyskała rozszerzenie certyfikatu obsługi technicznej o samolotu typu Cessna (modele: 500/501/551/525/525A/525/B/C/560) oraz Hawker Beechcraft (Serie 90 / 200). Obecnie spółka zbliża się do uzyskania progu rentowności. Spółka AerTech SAS negocjuje kolejne kontrakty na obsługę statków powietrznych. O szczegółach podpisanych kontraktów AerTech SAS Emitent będzie informował w raportach bieżących.

Na przełomie stycznia i lutego zaplanowane jest także zakończenie długotrwałej i przewlekłej procedury przejęcia tytułu własności do dwóch hangarów na lotnisk w Dinard. Spółka niezwłocznie poinformuje w raporcie bieżącym o zakończeniu procedury formalnego przejęcia tytułu własności oraz ewentualnym wpływie tego faktu na sytuację w wyniki finansowe Grupy Kapitałowej.

Rozpoczęta w dniu 1 sierpnia 2011 roku realizacja projektu przez spółkę zależną AerFinance Ventures sp. z o.o. (AerVC) (Raport bieżący 21/2011) projektu w ramach działania 3.1 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka jest prowadzona zgodnie z zawartą umową o dofinansowanie. Na chwilę obecną AerFinance Ventures przeanalizowała kilkadziesiąt projektów inwestycyjnych, z których kilka zostało skierowane do dalszych prac analitycznych. Spółka AerVC rozwija współpracę z podmiotami wspierającymi środowisko start-up/VC, aniołami biznesu itp. Wg najlepszej wiedzy Zarządu w sprawie inkubacji nowych projektów w ramach AerVC, pierwsze inwestycje kapitałowe powinny nastąpić w I kwartale bieżącego roku, z zastrzeżeniem, iż Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, której przysługuje prawo każdorazowego zatwierdzenia projektów ustosunkuje się pozytywnie do przedstawionych projektów bez zbędnej zwłoki. Informacja o rozpoczęciu nowego projektu inwestycyjnego zostanie każdorazowo przedstawiona uczestnikom rynku w formie raportu bieżącego.

Należy nadmienić, iż istnieje ryzyko wystąpienia tzw. opóźnień płatności z PARP związane z długotrwałym procesem formalnym akceptacji każdego wniosku o płatność. Jest to sytuacja typowa we wszystkich projektach realizowanych przy udziale środków z UE. Jednakże, w ocenie zarządu AerFinance PLC jak i AerFinance Ventures sp. z o.o. współpraca i relacje na linii AerVC - PARP układa się bardzo dobrze i przez co powyższe ryzyko jest minimalizowane

Zarząd Lubelskiej Grupy Lotniczej poprosił w ostatnich dniach grudnia o przesunięcie terminu podpisania umowy o dofinansowanie (vide raport bieżący 23/2011) z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości. Przyczyną tej decyzji jest niezakończone w przewidzianym terminie negocjacji z głównym podwykonawcą projektu - z austriacką spółką Axis Flight Training Systems GmbH. O podpisaniu umowy o dofinansowaniu Spółka poinformuje uczestników rynku poprzez raport bieżący.

Wyżej opisane zdarzenia oraz fakty są wynikiem przeprowadzonych w ostatnich tygodniach przez Zarząd w nowym składzie wewnętrznych audytów głównych projektów spółki. W opinii Zarządu przedstawiony obraz oddaje rzetelny obraz sytuacji majątkowej, gospodarczej oraz finansowej Spółki na dzień sporządzenia niniejszego dokumentu.

Zarząd AerFinance plc podkreśla również, iż w żadnej mierze sprawa AAE nie można być łączona z AerFinance plc i jako taka nie może ona wpływać na dobre imię i wizerunek AerFinance plc.

Podejmowane w ostatnich tygodniach działania Emitenta, wspólnie z brytyjskim doradcami prawnymi i Autoryzowanym Doradcą miały na celu całościowe zaprezentowanie sytuacji Spółki w celu pełnego poinformowania inwestorów, właśnie po to aby sprawa AAE nie rzucała się cieniem na AerFinance plc oraz aby wykazać, iż nie istnieją okoliczności, które uzasadniały by brak zaufania inwestorów do Spółki. Jednocześnie Zarząd oświadcza, iż wszelkim następnym działaniom będzie przyświecał cel przejrzystości Spółki dla inwestorów, którzy przez ostatnie wydarzenia być może mogli poczuć się niepewnie co do podejmowanych decyzji inwestycyjnych. Ze względu na powyższy cel - całościowego przedstawienia sytuacji Spółki -przekazanie powyższych informacji było możliwe dopiero teraz, tj. po zweryfikowaniu przedwczesnej, w ocenie Zarządu, decyzji co do zawiązania rezerwy.

Ponadto mając na względzie podjętą przez Zarząd GPW uchwałę nr 39/2012 Zarząd AerFinance PLC przeprasza wszystkich inwestorów, którzy mogli zostać zaniepokojeni faktem zawieszenia notowań akcji spółki na rynku NewConnect. Spółka podejmie niezwłoczne działania mające na celu jak najszybsze umożliwienie inwestorom aktywnego obrotu akcjami.

Podstawa Prawna: § 3 ust. 1 Załącznika Nr 3 do Regulaminu Alternatywnego Systemu Obrotu "Informacje Bieżące i Okresowe przekazywane w Alternatywnym Systemie Obrotu na rynku NewConnect"

Kursy walut 2024-02-29

+ więcej

www.Autodoc.pl

Produkty finansowe na skróty:

Konta: Konta osobiste Konta młodzieżowe Konta firmowe Konta walutowe
Kredyty: Kredyty gotówkowe Kredyty mieszkaniowe Kredyty z dopłatą Kredyty dla firm