Raport miesięczny za Kwiecień 2011
16-05-2011
1. Informacje na temat wystąpienia tendencji i zdarzeń w otoczeniu rynkowym Emitenta, które w ocenie Emitenta mogą mieć w przyszłości istotne skutki dla kondycji finansowej oraz wyników finansowych - kwiecień 2011.
Wśród zjawisk makroekonomicznych zauważyć można coraz większe nakłady pieniężne na inwestycje potentatów morskich związane z utrzymującym się trendem w kierunku optymalizacji przeładunków.
W maju do portu DCT wpłynął 366 metrowy kontenerowiec MAERSK Elba duńskiej linii Maersk Line. Jego wizyta jest nowym etapem w rozwoju Deepwater Container Terminal i współpracy z największym na świecie kontenerowym operatorem - duńską firmą żeglugową Maersk. Pierwszy etap zapoczątkowany został w styczniu ubiegłego roku zawinięciem kontenerowca Maersk Taikung o pojemności 8,4 tys. kontenerów. Rozpoczął on obsługę linią transportową AE 10. Połączyła ona bezpośrednio Daleki Wschód z Europą, na trasie obejmującej m.in. porty chińskie Ningbo, Shanghai, Yantian i Hongkong, tajwański - Kaohsiung i europejskie -Zeebrugge, Gdańsk, Aarhus, Gothenburg i Rotterdam. W drodze powrotnej kontenerowce zawijają do Singapuru i Hongkongu oraz do portów w Japonii. Od tej pory ogromne kontenerowce zawijają do Gdańska regularnie.
Jak podaje Centrum Informacyjne Rządu, dzięki umowie podpisanej pomiędzy DCT Gdańsk S.A. a Maersk Line (która jest największym przewoźnikiem na świecie, obsługującym 16 proc. przewozów kontenerowych), największe kontenerowce świata będą wpływać do gdańskiego portu co tydzień, co niewątpliwe odbije się pozytywnie na wynikach finansowych Emitenta. Spółka Balticon posiada bowiem faktyczną wyłączność na obsługę terminalową kontenerów w DCT Gdańsk SA, oraz posiada terminale przeładunkowe we wszystkich portach morskich w Polsce. Ponadto, dzięki dywersyfikacji biznesowej, Balticon nie tylko obsługuje ruch w porcie, ale również prowadzi serwis, sprzedaż i najem floty oraz dalszy kołowy lub kolejowy transport tych kontenerów aż "do drzwi" ostatecznego odbiorcy towaru w jednym z krajów europejskich.
W kwestiach mikroekonomicznych w kwietniu Balticon SA podpisał dwie umowy z Grupą A.P.Moller - Maersk A/S, zwaną dalej Maersk Line. Pierwsza umowa dotyczy transportu drogowego kontenerów Maersk Line na terenie Polski i Europy. Druga z podpisanych umów obejmuje składowanie, przeładunki i serwis kontenerów zwykłych i niskotermalnych w terminalach przeładunkowych Emitenta w portach w Gdańsku, Gdyni i Szczecinie. Umowy obowiązują do dnia 1 stycznia 2013 roku. Ostateczna wartość kontraktów nie jest ograniczona. Ubiegłoroczna wartość przychodów wygenerowanych przez Grupę Maersk na rzecz Emitenta wyniosła 9,495 mln PLN (dla działalności transportowej: 4,150m PLN, dla działalności terminali przeładunkowych: 5,345m PLN). Przychody z tej współpracy charakteryzują się stałą, bardzo wysoką dynamiką, która w pierwszym kwartale bieżącego roku wobec analogicznego okresu w roku ubiegłym wynosi szacunkowo 23,43% (I Q 2010/ I Q 2011 - 1,907 mln PLN/2,345 mln PLN). Umowa ma istotne znaczenie dla Emitenta ze względu na szacowaną wartość każdej z obu umów oraz medialność towarzyszącą współpracy.
W celu udostępnienia inwestorom bieżącego dostępu do informacji o działalności Spółki, Emitent podjął się publikacji wybranych danych finansowych za miesiąc poprzedzający okres raportowania. W związku z tym poniżej opublikowane zostają dane za miesiąc marzec bieżącego roku wraz z danymi porównawczymi za marzec roku ubiegłego, oraz dane narastająco:
Miesięcznie 03/2011 03/2010 % zmiana m/m
Przychody ze sprzedaży 4 138 540 2 660 603 55,55%
Depot 1 121 675 1 031 053 8,79%
Transport 1 909 445 1 137 930 67,80%
Handel 1 076 989 461 141 133,55%
Pozostałe 30 430 30 480 -0,16%
Zysk/strata ze sprzedaży 307 140 430 360 -28,63%
Zysk/strata z działalności operacyjnej 208 658 401 508 -48,03%
Zysk/strata z działalności gospodarczej 213 484 389 713 -45,22%
EBITDA 307 043 445 288 -31,05%
Narastająco kwartał do kwartału:
NarastajÄ…co 03/2011 03/2010 % zmiana n/n
Przychody ze sprzedaży 9 590 965 6 166 130 55,54%
Depot 3 152 924 2 251 658 40,03%
Transport 4 448 096 2 955 493 50,50%
Handel 1 892 577 916 572 106,48%
Pozostałe 97 367 42 407 129,60%
Zysk/strata ze sprzedaży 418 418 -63 410 759,87%
Zysk/strata z działalności operacyjnej 114 085 -102 454 211,35%
Zysk/strata z działalności gospodarczej 19 825 -157 880 112,56%
EBITDA 263 283 4 511 5 736,15%
Dynamika miesięczna jest niemalże równa narastającej, co wskazuje na ustabilizowanie globalnej dynamiki rozwoju w okolicy nieco ponad 50%, przy zakładanych 30% r/r.
Miesięczna dynamika i kierunek zmian na poziomach wyniku finansowego odbiegają od wyników narastających za trzy miesiące tego roku, głównie ze względu na zmianę struktury produktowej (różnice w marżach) w działalności handlowej. W ujęciu narastającym wszystkie kategorie wyniku finansowego osiągają bardzo wysokie wskaźniki dynamiki, co wynika z indywidualnych własności tych wyników w okresach bazowych (liczby ujemne lub relatywnie niewielkie).
Podkreślenia wymaga również wysoki wynik na poziomie rentowności EBITDA, który w najlepszym stopniu oddaje stan faktyczny finansów w spółce.
2. Zestawienie informacji opublikowanych przez Emitenta w trybie raportu bieżącego w okresie objętym raportem.
a) W okresie objętym niniejszym raportem spółka Balitcon S.A. opublikowała następujące raporty bieżące w systemie EBI:
Lp. Data opublikowania Numer raportu Przedmiot raportu
1. 2011-04-01 16/2011 Zawarcie istotnej umowy
2. 2011-04-06 17/2011 Zawarcie istotnych umów
b) Ponadto Spółka opublikowała w systemie EBI jeden raport okresowy tj. raport miesięczny za marzec:
Lp. Data opublikowania Numer raportu Przedmiot raportu
1. 2011-04-19 18/2011 Raport miesięczny za marzec 2011.
c) W okresie objętym niniejszym raportem spółka Balticon S.A. opublikowała następujące raporty ESPI:
Lp. Data opublikowania Numer raportu Przedmiot raportu
1. 2011-04-18 01/2011 Uzyskanie dostępu do systemu ESPI.
2. 2011-04-18 02/2011 Nabycie akcji Balticon S.A. przez osobÄ™ zarzÄ…dzajÄ…cÄ….
3. Informacje na temat realizacji celów emisji, jeżeli taka realizacja choćby w części miała miejsce w okresie objętym raportem.
W okresie objętym raportem miała miejsce dalsza realizacja celów emisji zamieszczonych w Dokumencie Informacyjnym. Realizacja nakładów w miesiącu marcu obejmuje :
a) Terminal Gdańsk. Ciągła kontynuacja rozbudowy terminala w Gdańsku w celu zwiększania powierzchni, przygotowania do przyjęcia i serwisowania większej ilości kontenerów, a tym samym sprostania wymaganiom rynku.
b) Terminal Gdynia - Zwiększenie powierzchni o 8.588m2 (aneks podpisany 21 kwiecień).
c) Handel - zakup kolejnych 13 szt. kontenerów niskotermalnych pod wynajem.
Dane dotyczące projektów ukończonych w kwietniu:
Docelowo Realizacja Zakończenie
[PLN] [PLN] % [mmm yy]
Powiększenie obszaru załadunku 2.640m2 237 600 237 600 100,00% kwie 11
Serwis, budowa i wyposażenie: zakup bram 29 000 29 000 100,00% kwie 11
Powiększenie floty kontenerów pod wynajem 1 860 000 650 000 34,95% kwie 11
Tymczasowe wykorzystanie środków przed użyciem docelowym:
11-04-26
TERMINALE 587 675
HANDEL
TRANSPORT 61 746
Razem 649 421
4. Kalendarz inwestora, obejmujący wydarzenia mające mieć miejsce w nadchodzącym miesiącu, które dotyczą emitenta i są istotne z punktu widzenia interesów inwestorów, w szczególności daty publikacji raportów okresowych, planowanych walnych zgromadzeń, otwarcia subskrypcji, spotkań z inwestorami lub analitykami oraz oczekiwany termin publikacji raportu analitycznego.
W miesiącu maju Spółka planuje opublikować raport kwartalny za pierwszy kwartał 2011 roku. Stosownie do raportu bieżącego numer 7/2011 raport ten zostanie opublikowany do dnia 16 maja 2011 roku.
W miesiącu czerwcu Spółka zakłada publikację raportu miesięcznego za miesiąc maj 2011 roku.
Spółka planuje, że na dzień 30 czerwca 2011 zostanie zwołane Zwyczajne Walne Zgromadzenie Spółki za rok 2011.
Podstawa prawna:
Punkt 16 Załącznika do Uchwały Nr 293/2010 Zarządu Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie SA z dnia 31 marca 2010 roku - "Dobre Praktyki Spółek Notowanych na NewConnect".
Wśród zjawisk makroekonomicznych zauważyć można coraz większe nakłady pieniężne na inwestycje potentatów morskich związane z utrzymującym się trendem w kierunku optymalizacji przeładunków.
W maju do portu DCT wpłynął 366 metrowy kontenerowiec MAERSK Elba duńskiej linii Maersk Line. Jego wizyta jest nowym etapem w rozwoju Deepwater Container Terminal i współpracy z największym na świecie kontenerowym operatorem - duńską firmą żeglugową Maersk. Pierwszy etap zapoczątkowany został w styczniu ubiegłego roku zawinięciem kontenerowca Maersk Taikung o pojemności 8,4 tys. kontenerów. Rozpoczął on obsługę linią transportową AE 10. Połączyła ona bezpośrednio Daleki Wschód z Europą, na trasie obejmującej m.in. porty chińskie Ningbo, Shanghai, Yantian i Hongkong, tajwański - Kaohsiung i europejskie -Zeebrugge, Gdańsk, Aarhus, Gothenburg i Rotterdam. W drodze powrotnej kontenerowce zawijają do Singapuru i Hongkongu oraz do portów w Japonii. Od tej pory ogromne kontenerowce zawijają do Gdańska regularnie.
Jak podaje Centrum Informacyjne Rządu, dzięki umowie podpisanej pomiędzy DCT Gdańsk S.A. a Maersk Line (która jest największym przewoźnikiem na świecie, obsługującym 16 proc. przewozów kontenerowych), największe kontenerowce świata będą wpływać do gdańskiego portu co tydzień, co niewątpliwe odbije się pozytywnie na wynikach finansowych Emitenta. Spółka Balticon posiada bowiem faktyczną wyłączność na obsługę terminalową kontenerów w DCT Gdańsk SA, oraz posiada terminale przeładunkowe we wszystkich portach morskich w Polsce. Ponadto, dzięki dywersyfikacji biznesowej, Balticon nie tylko obsługuje ruch w porcie, ale również prowadzi serwis, sprzedaż i najem floty oraz dalszy kołowy lub kolejowy transport tych kontenerów aż "do drzwi" ostatecznego odbiorcy towaru w jednym z krajów europejskich.
W kwestiach mikroekonomicznych w kwietniu Balticon SA podpisał dwie umowy z Grupą A.P.Moller - Maersk A/S, zwaną dalej Maersk Line. Pierwsza umowa dotyczy transportu drogowego kontenerów Maersk Line na terenie Polski i Europy. Druga z podpisanych umów obejmuje składowanie, przeładunki i serwis kontenerów zwykłych i niskotermalnych w terminalach przeładunkowych Emitenta w portach w Gdańsku, Gdyni i Szczecinie. Umowy obowiązują do dnia 1 stycznia 2013 roku. Ostateczna wartość kontraktów nie jest ograniczona. Ubiegłoroczna wartość przychodów wygenerowanych przez Grupę Maersk na rzecz Emitenta wyniosła 9,495 mln PLN (dla działalności transportowej: 4,150m PLN, dla działalności terminali przeładunkowych: 5,345m PLN). Przychody z tej współpracy charakteryzują się stałą, bardzo wysoką dynamiką, która w pierwszym kwartale bieżącego roku wobec analogicznego okresu w roku ubiegłym wynosi szacunkowo 23,43% (I Q 2010/ I Q 2011 - 1,907 mln PLN/2,345 mln PLN). Umowa ma istotne znaczenie dla Emitenta ze względu na szacowaną wartość każdej z obu umów oraz medialność towarzyszącą współpracy.
W celu udostępnienia inwestorom bieżącego dostępu do informacji o działalności Spółki, Emitent podjął się publikacji wybranych danych finansowych za miesiąc poprzedzający okres raportowania. W związku z tym poniżej opublikowane zostają dane za miesiąc marzec bieżącego roku wraz z danymi porównawczymi za marzec roku ubiegłego, oraz dane narastająco:
Miesięcznie 03/2011 03/2010 % zmiana m/m
Przychody ze sprzedaży 4 138 540 2 660 603 55,55%
Depot 1 121 675 1 031 053 8,79%
Transport 1 909 445 1 137 930 67,80%
Handel 1 076 989 461 141 133,55%
Pozostałe 30 430 30 480 -0,16%
Zysk/strata ze sprzedaży 307 140 430 360 -28,63%
Zysk/strata z działalności operacyjnej 208 658 401 508 -48,03%
Zysk/strata z działalności gospodarczej 213 484 389 713 -45,22%
EBITDA 307 043 445 288 -31,05%
Narastająco kwartał do kwartału:
NarastajÄ…co 03/2011 03/2010 % zmiana n/n
Przychody ze sprzedaży 9 590 965 6 166 130 55,54%
Depot 3 152 924 2 251 658 40,03%
Transport 4 448 096 2 955 493 50,50%
Handel 1 892 577 916 572 106,48%
Pozostałe 97 367 42 407 129,60%
Zysk/strata ze sprzedaży 418 418 -63 410 759,87%
Zysk/strata z działalności operacyjnej 114 085 -102 454 211,35%
Zysk/strata z działalności gospodarczej 19 825 -157 880 112,56%
EBITDA 263 283 4 511 5 736,15%
Dynamika miesięczna jest niemalże równa narastającej, co wskazuje na ustabilizowanie globalnej dynamiki rozwoju w okolicy nieco ponad 50%, przy zakładanych 30% r/r.
Miesięczna dynamika i kierunek zmian na poziomach wyniku finansowego odbiegają od wyników narastających za trzy miesiące tego roku, głównie ze względu na zmianę struktury produktowej (różnice w marżach) w działalności handlowej. W ujęciu narastającym wszystkie kategorie wyniku finansowego osiągają bardzo wysokie wskaźniki dynamiki, co wynika z indywidualnych własności tych wyników w okresach bazowych (liczby ujemne lub relatywnie niewielkie).
Podkreślenia wymaga również wysoki wynik na poziomie rentowności EBITDA, który w najlepszym stopniu oddaje stan faktyczny finansów w spółce.
2. Zestawienie informacji opublikowanych przez Emitenta w trybie raportu bieżącego w okresie objętym raportem.
a) W okresie objętym niniejszym raportem spółka Balitcon S.A. opublikowała następujące raporty bieżące w systemie EBI:
Lp. Data opublikowania Numer raportu Przedmiot raportu
1. 2011-04-01 16/2011 Zawarcie istotnej umowy
2. 2011-04-06 17/2011 Zawarcie istotnych umów
b) Ponadto Spółka opublikowała w systemie EBI jeden raport okresowy tj. raport miesięczny za marzec:
Lp. Data opublikowania Numer raportu Przedmiot raportu
1. 2011-04-19 18/2011 Raport miesięczny za marzec 2011.
c) W okresie objętym niniejszym raportem spółka Balticon S.A. opublikowała następujące raporty ESPI:
Lp. Data opublikowania Numer raportu Przedmiot raportu
1. 2011-04-18 01/2011 Uzyskanie dostępu do systemu ESPI.
2. 2011-04-18 02/2011 Nabycie akcji Balticon S.A. przez osobÄ™ zarzÄ…dzajÄ…cÄ….
3. Informacje na temat realizacji celów emisji, jeżeli taka realizacja choćby w części miała miejsce w okresie objętym raportem.
W okresie objętym raportem miała miejsce dalsza realizacja celów emisji zamieszczonych w Dokumencie Informacyjnym. Realizacja nakładów w miesiącu marcu obejmuje :
a) Terminal Gdańsk. Ciągła kontynuacja rozbudowy terminala w Gdańsku w celu zwiększania powierzchni, przygotowania do przyjęcia i serwisowania większej ilości kontenerów, a tym samym sprostania wymaganiom rynku.
b) Terminal Gdynia - Zwiększenie powierzchni o 8.588m2 (aneks podpisany 21 kwiecień).
c) Handel - zakup kolejnych 13 szt. kontenerów niskotermalnych pod wynajem.
Dane dotyczące projektów ukończonych w kwietniu:
Docelowo Realizacja Zakończenie
[PLN] [PLN] % [mmm yy]
Powiększenie obszaru załadunku 2.640m2 237 600 237 600 100,00% kwie 11
Serwis, budowa i wyposażenie: zakup bram 29 000 29 000 100,00% kwie 11
Powiększenie floty kontenerów pod wynajem 1 860 000 650 000 34,95% kwie 11
Tymczasowe wykorzystanie środków przed użyciem docelowym:
11-04-26
TERMINALE 587 675
HANDEL
TRANSPORT 61 746
Razem 649 421
4. Kalendarz inwestora, obejmujący wydarzenia mające mieć miejsce w nadchodzącym miesiącu, które dotyczą emitenta i są istotne z punktu widzenia interesów inwestorów, w szczególności daty publikacji raportów okresowych, planowanych walnych zgromadzeń, otwarcia subskrypcji, spotkań z inwestorami lub analitykami oraz oczekiwany termin publikacji raportu analitycznego.
W miesiącu maju Spółka planuje opublikować raport kwartalny za pierwszy kwartał 2011 roku. Stosownie do raportu bieżącego numer 7/2011 raport ten zostanie opublikowany do dnia 16 maja 2011 roku.
W miesiącu czerwcu Spółka zakłada publikację raportu miesięcznego za miesiąc maj 2011 roku.
Spółka planuje, że na dzień 30 czerwca 2011 zostanie zwołane Zwyczajne Walne Zgromadzenie Spółki za rok 2011.
Podstawa prawna:
Punkt 16 Załącznika do Uchwały Nr 293/2010 Zarządu Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie SA z dnia 31 marca 2010 roku - "Dobre Praktyki Spółek Notowanych na NewConnect".