pieniadz.pl

Informacja o sytuacji bieżącej Spółki oraz zamierzenia na 2011 rok.

17-03-2011

Zarząd Hurtimex SA ("Spółka") informuje, że w związku z licznymi zapytaniami akcjonariuszy w sprawie bieżącej sytuacji Spółki, wyników finansowych, dokonanych czynności splitu i scalania akcji oraz planowanych działań na 2011 r., dbając o wysoki standard polityki informacyjnej oraz jej transparentność, publikuje niniejszy raport stanowiący komentarz do aktualnej sytuacji Spółki.

1. Komentarz do wyników za 2010 r.

Kończący się 2010 rok to pierwszy, pełny okres kiedy Spółka prowadziła tylko działalność handlową. Głównym celem Zarządu na ten rok było osiągnięcie dodatniego wyniku finansowego. Jednak warunkiem realizacji przyjętego celu było przede wszystkim utrzymanie w pierwszym półroczu płynności finansowej, a następnie pozyskanie dodatkowego kapitału na sfinansowanie zatowarowania na sezon jesień-zima. Wyniki po I półroczu wskazywały, że założony cel jest realny do osiągnięcia. Spółka osiągnęła sprzedaż na tym samym poziomie co rok wcześniej t.j. 8,3 mln zł, ale znacznie poprawiła wynik na sprzedaży zmniejszając stratę z kwoty 873 tys. zł do 264 tys. zł. Jednocześnie otwarcie nowych outletów oraz rozwój sklepów franczyzowych umożliwił zmniejszenie zapasów oraz przyspieszył przepływy pieniężne pozwalając zachować płynność na niezbędnym poziomie.

W okresie tym podjęto działania w celu pozyskania dodatkowego kapitału na sfinansowanie dostaw odzieży na kolejny sezon. W tym celu zostały przeznaczone do sprzedaży nieruchomości Spółki i jednocześnie Walne Zgromadzenie uchwaliło podwyższenie kapitału w drodze nowej emisji akcji. Aktywne działania Zarządu w powyższym zakresie nie przyniosły jednak rezultatu. Zastój na rynku nieruchomości spowodował brak zainteresowania zakupem, mimo akcentowania gotowości do negocjacji cenowych. Liczne rozmowy z inwestorami branżowymi oraz instytucjami finansowymi w celu pozyskania nowego kapitału także okazały się bezskuteczne. Ostatecznie dostawcy zagraniczni głównie z Chin i Indii, w związku z brakiem przedpłat, realizowali produkcję z opóźnieniem, a dostawy warunkowali pełną zapłatą za towar. W efekcie Spółka doraźnie realizowała dostawy często przepłacając na skutek konieczności korzystania z transportu lotniczego zamiast morskiego.

Firma nie była w stanie dostarczyć na rynek pełnej swojej oferty w odpowiednim czasie. Przełożyło się to natychmiast na wielkość sprzedaży. Przychody były realizowane poniżej planu, a uzyskiwana marża kwotowa nie pokrywała kosztów stałych więc strata zaczęła się zwiększać prawie w każdym kolejnym miesiącu drugiego półrocza.

Ostatecznie Spółka zakończyła rok z zyskiem w kwocie 157 tys. zł. Wynik ten powstał jednak w związku z przeszacowaniem nieruchomości przeznaczonej do sprzedaży, z aktywów trwałych do inwestycji krótkoterminowych. W związku z przeszacowaniem, nieruchomość została wyceniona zgodnie z wartością uzyskaną w wyniku jej sprzedaży (transakcja sprzedaży została zrealizowana w styczniu 2011r).

Na operacji z tytułu przekwalifikowania nieruchomości Spółka uzyskała zysk bilansowy netto w wysokości 1.803 tys. zł. Korygując planowany wynik na koniec roku o powyższą wartość strata na koniec roku wyniosłaby 1.646 tys. zł. W porównaniu do roku 2009 strata zmniejszyłaby się o 879 tys. zł.

Istotnym wskaźnikiem określającym potencjał Spółki do generowania zysku jest rentowność brutto na sprzedaży. Na koniec roku wyniosła ona 36% i jest wyższa o 6 pkt. % w stosunku do ubiegłego roku. Tak znaczna poprawa nastąpiła głównie w związku z ostatecznym zakończeniem działalności produkcyjnej oraz lokowaniem zamówień kolekcyjnych w 90% na Dalekim Wschodzie.

2. Oczekiwania finansowe na 2011 r.

Oceniając ofertę produktową oraz potencjał posiadanych kanałów dystrybucji jedyną przeszkodą w osiągnięciu zysku netto jest niedostateczny kapitał. Opóźnienia w dostawach oznaczają nie tylko spadek przychodów (utrata miejsca na półce, strata odbiorcy, konieczność natychmiastowych przecen), ale również dodatkowe koszty logistyczne. Ostatecznie więc Spółka "płaci" spadkiem sprzedaży oraz marży.

Spółka prowadzi intensywne działania zmierzające do pozyskania kapitału na rozwój i planuje zamknąć rok 2011 lepszym wynikiem od osiągniętego w 2010 r.

W chwili obecnej prowadzone są rozmowy z potencjalnymi inwestorami finansowymi i branżowymi.

Jednocześnie w toku negocjacji są warunki współpracy handlowej z partnerami krajowymi i zagranicznymi w celu uzupełnienia oferty w sklepach franczyzowych.

3. Działania restrukturyzacyjne

Na skutek bezskutecznych działań prowadzonych w 2010 r. w zakresie pozyskania kapitału i sprzedaży nieruchomości Zarząd, nie widząc możliwości zrealizowania sprzedaży na planowanym poziomie, podjął natychmiastowe decyzje prowadzące do restrukturyzacji przedsiębiorstwa. Dotyczyły one głównie obszaru redukcji kosztów i zwiększenia realizowanej na sprzedaży marży , poprzez:

- restrukturyzację zatrudnienia;

- ograniczenie kosztów powstawania nowych kolekcji;

- reorganizację pracy przedstawicieli handlowych;

- likwidację 4 nierentownych sklepów outletowych;

W efekcie wprowadzonego programu oszczędnościowego poziom kosztów zanotowanych w miesiącu grudniu (bez uwzględnienia prowizji franczyzobiorców) był o ponad 70 tys. zł mniejszy w stosunku do średniego poziomu z 2010r.

Dzięki zwiększonym zakupom w krajach Dalekiego Wschodu, nastąpił wzrost marży w stosunku do roku 2009 ( o 6 punktów %).

Działania te będą kontynuowane w 2011 r. Zarząd Spółki szacuje, że do końca I półrocza miesięczne koszty zostaną zmniejszone o ca. 30% w stosunku do roku 2010, a marża wzrośnie o następnych kilka punktów, głównie na skutek reorganizacji łańcucha dostaw.

4. Styczeń-luty 2011

Sprzedaż w pierwszych dwóch miesiącach 2011 r. była mniejsza niż w tym samym okresie 2010 r., głównie z powodu opóźnionych dostaw bieżącej kolekcji. Zarząd Spółki oczekuje, że nie będzie to mieć większego wpływu na wynik finansowy, gdyż ta niekorzystna tendencja zostanie zrekompensowana poprzez redukcję kosztów i większą marżę.

5. Sprzedaż krajowa - franczyza

Obecnie Spółka posiada 13 salonów firmowych, w tym 2 sklepy własne i 11 jednostek franczyzowych. Aktualnie prowadzone są rozmowy z kolejnymi potencjalnymi franczyzobiorcami. Wkrótce planowane są następne otwarcia. Do końca roku powstanie 5 kolejnych salonów firmowych Tup Tup, które będą działały na zasadzie franczyzy. Rozwój sieci sklepów franczyzowych umocnił jeszcze bardziej pozycję marki na rynku polskim. Nowy kanał dystrybucji pokazał, że Tup Tup jest silną i rozpoznawalną marką, tym samym umożliwił zwiększenie rotacji towaru oraz przyspieszył przepływy pieniężne.

6. Export

A. Wykorzystanie środków unijnych

W 2009 Spółka w ramach dofinansowania unijnego zrealizowała projekt pt. Udział w targach Baby Expo i Baby Fashion - Hurtimex jako wystawcy", co pozwoliło zaistnieć na rynku ukraińskim i zbudować sieć dystrybucji oraz ugruntować zaplecze w postaci Hurtimex- Ukraina Spółka z o.o. W odpowiedzi na zapotrzebowanie lokalnego rynku trwają prace nad wdrożeniem systemu franczyzowego, dostosowanego do ukraińskich potrzeb i wymagań rynku oraz wprowadzeniem marki tup tup do tamtejszych sieci handlowych.

W grudniu 2010 roku, Spółka podpisała umowę w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka na lata 2007-2013" o dofinansowanie projektu w ramach VI Osi priorytetowej: Polska Gospodarka na rynku międzynarodowym, w ramach działania 6.1. Paszport do eksportu, Etap II Wdrożenie Planu Rozwoju Eksportu. Przedmiotem umowy jest udzielenie dofinansowania na realizację projektu pt. "Wdrożenie Planu Rozwoju Eksportu przez HURTIMEX S.A.". Całkowity koszt realizacji projektu wynosi 400 000,00 PLN(netto). Przyznana kwota dofinansowania na realizację projektu wynosi 200 000,00 PLN.

A. Rynki

Korzystając z dofinansowania unijnego, Spółka planuje wzmacniać swoją pozycję na już istniejących rynkach, poprzez kontynuację udziału w zagranicznych imprezach targowo-wystawienniczych w takich krajach jak m.in. Rosja, Ukraina, ale także rozwijać kolejne nowe rynki. Za cel postawiono sobie aktywne pozyskiwanie klientów eksportowych, efektywne działania promocyjne i informacyjne, występując w roli wystawcy na imprezach targowo-wystawienniczych w krajach o obiecującym potencjale rynku, takich jak Słowenia, Kazachstan, Armenia.

Stała sieć dystrybucji obejmuje aktualnie kraje takie jak:

Ukraina, Rosja, Słowacja, Czechy, Bułgaria, Rumunia, Litwa, Łotwa, Kazachstan, Białoruś.

B. Wyniki sprzedażowe, prognozy

W 2010 roku sprzedaż eksportowa wyniosła ponad 2,5 mln złotych, a najwięksi odbiorcy to:

- rynek ukraiński (29% udziału w ogólnej sprzedaży eksportowej)

- rynek rosyjski (17 % udziału w ogólnej sprzedaży eksportowej)

- rynek słowacki (17% udziału w ogólnej sprzedaży eksportowej)

- rynek czeski (14% udziału w ogólnej sprzedaży eksportowej)

Efektem starań mających na celu pozyskiwanie nowych rynków eksportowych, jest niedawne pojawienie się marki Tup Tup na rynkach szwedzkim, hiszpańskim, belgijskim, mołdawskim, chorwackim.

W ramach dofinansowania unijnego Spółka nie wyklucza w najbliższym półroczu podjęcia działań polegających na bezpośrednim wyszukiwaniu partnerów na wybranych rynkach docelowych (aktywne pozyskiwanie klienta, pokazy kolekcji, spotkania handlowe).

Na rok 2011 prognozowany jest dalszy wzrost sprzedaży eksportowej, szacunkowo do 10%.

C. Wykorzystanie środków unijnych

W 2009 Spółka w ramach dofinansowania unijnego zrealizowała projekt pt. Udział w targach Baby Expo i Baby Fashion - Hurtimex jako wystawcy", co pozwoliło zaistnieć na rynku ukraińskim i zbudować sieć dystrybucji oraz ugruntować zaplecze w postaci Hurtimex- Ukraina Spółka z o.o.

W odpowiedzi na zapotrzebowanie lokalnego rynku trwają prace nad wdrożeniem systemu franczyzowego, dostosowanego do ukraińskich potrzeb i wymagań rynku oraz wprowadzeniem marki tup tup do tamtejszych sieci handlowych.

W grudniu 2010 roku, Spółka podpisała umowę w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka na lata 2007-2013" o dofinansowanie projektu w ramach VI Osi priorytetowej: Polska Gospodarka na rynku międzynarodowym, w ramach działania 6.1. Paszport do eksportu, Etap II Wdrożenie Planu Rozwoju Eksportu. Przedmiotem umowy jest udzielenie dofinansowania na realizację projektu pt. "Wdrożenie Planu Rozwoju Eksportu przez HURTIMEX S.A.". Całkowity koszt realizacji projektu wynosi 400 000,00 PLN(netto). Przyznana kwota dofinansowania na realizację projektu wynosi 200 000,00 PLN.

7. Pozyskiwanie środków unijnych - plany, kierunki

W najbliższym półroczu Spółka planuje pozyskać środki unijne na wdrożenie e-technologii, pozwalającej na rozwój działalności on-line poprzez inwestycje w nowoczesne rozwiązania ICT ( m.in. stworzenie platformy e-handel, platformy Business intelligence, zakup niezbędnego sprzętu i oprogramowania), dzięki którym uczestnicy krajowego i zagranicznego rynku hurtowego będą mogli sprawnie i nowocześnie realizować procesy biznesowe, na poziomie dwustronnej interakcji. Planowane jest utworzenie m.in. systemu handlu internetowego typu B2B, B2C.

Nowe rozwiązania stanowią innowację w sferze handlu, usług, marketingu, organizacji i technologii. Portal aplikacji internetowych pozwoli wykreować nową jakość obsługi klientów za pomocą infrastruktury społeczeństwa informacyjnego, sprawną wymianę danych i obsługę na linii klient-sprzedający, analizę raportów z transakcji, monitorowanie stanów magazynowych, płatności, zamówień.

Całkowity koszt realizacji projektu szacowany jest na kwotę 400 000,00 PLN(netto), Spółka planuje wystąpić z wnioskiem o przyznanie dofinansowania na realizację projektu w kwocie 200 000,00 PLN.

8. Uzasadnienie splitu akcji

Głównym powodem dokonania splitu akcji było zwiększenie płynności akcji, prowadzące do większych obrotów i liczniejszych transakcji na akacjach Spółki. Celem Zarządu było także dążenie do zwiększenia tzw. free float i poszerzenia liczby akcjonariuszy Spółki poprzez zmniejszenie ceny nominalnej akcji czyniąc je bardziej przystępnymi i atrakcyjnymi dla nabywców. Zarząd chce zwrócić uwagę, że w pierwszym okresie te cele zostały osiągnięte, obserwując znaczny wzrost liczby transakcji, ich wolumenu oraz wartości.

9. Uzasadnienie scalenia akcji

Podobnie jak w przypadku splitu głównym powodem było zwiększenie płynności akcji Spółki, dla których zmiana ceny przed scaleniem o najmniejszą dopuszczalną wartość tj. 0,01 zł (słownie: jeden grosz) odzwierciedlała zmianę kursu od 16% do 20%. Z tego powodu w opinii Zarządu akcje mogły być narażone na zwiększone dodatkowe ryzyko mierzone kategorią ich płynności. Inwestorzy mogli coraz rzadziej akceptować kilkunastoprocentową barierę zmiany kursu akcji Spółki w obrębie minimalnego przedziału cenowego. W konsekwencji powstało uzasadnione ryzyko, że coraz rzadziej może dochodzić do transakcji kupna i sprzedaży, a w efekcie zmniejszenia obrotów akcjami Spółki i wzrostu właśnie ryzyka płynności. Cel zwiększenia płynności transakcji, poprzez dokonanie splitu nie został osiągnięty. Spadek kursu akcji spowodował, że dopuszczalna minimalna zmiana ceny akcji wynosiła ok. 20% więc transakcje zaczęły mieć charakter wybitnie spekulacyjny i dochodziło do nich coraz rzadziej. Jednocześnie Spółki tego typu zaczęły być negatywnie postrzegane przez cały rynek, co wpływało na pogorszenie wizerunku i wiarygodności Spółki. Scalenie było także zadośćuczynieniem wymaganiom stawianym przez Zarząd Giełdy Papierów Wartościowych, który negatywnie ocenia funkcjonowanie tzw. "spółek groszowych". W takiej sytuacji Zarząd zdecydował się na podjęcie kroków prowadzących do scalenia akcji w celu uniknięcia dalszych negatywnych skutków zaliczania Spółki przez rynek do grupy "spółek groszowych "

Podobne

+ więcej

Kursy walut 2024-02-29

+ więcej

www.Autodoc.pl

Produkty finansowe na skróty:

Konta: Konta osobiste Konta młodzieżowe Konta firmowe Konta walutowe
Kredyty: Kredyty gotówkowe Kredyty mieszkaniowe Kredyty z dopłatą Kredyty dla firm