Comments on the ruling of the Czech Constitutional Court on retroactive taxation of state subsidy to housing savings scheme/Komentarz do orzeczenia SÄ…du Konstyt
29-04-2011
On 27 April 2011 the Czech Constitutional Court decided in favor of a constitutional complaint filed by 45 senators against a retroactive 50% tax on the state support for housing savings schemes, which similarly to the 26% revenue tax on PV plants, was passed into law during a legislative emergency announced by the Czech government in November 2010. The constitutional complaint was sponsored by the opposition Social Democrats and challenged both the procedure under the state of legislative emergency and the retroactive nature of the measure. In its ruling the Constitutional Court accepted both arguments and cancelled the legislation with immediate effect.
Importantly, the Chairman of the Czech Constitutional Court Pavel Rychetský highlighted that tax measures can be seen as withdrawal of support and that the principle of legitimate expectations of the recipients of such support must be upheld. While there are certain differences between both laws, including the question whether the respective measures were directly or indirectly retroactive, the rationale of the Court's ruling can be interpreted as a positive sign for the general approach the Court may be taking when reviewing the constitutional complaint against the 26% tax on the revenues of PV plants. Photon Energy's management views the Constitutional Court's consistent defense of fundamental constitutional principles positively and as providing a positive signal for the upcoming ruling, which is not expected before autumn.
Legal basis: § 3 ust. 1 of the Appendix 3 to Regulations of the Alternative Trading System - "Current and Periodical Information in the Alternative Trading System".
___________________________________________________________________________
W dniu 27 kwietnia, Sąd Konstytucyjny w Czechach wydał orzeczenie pozytywnie odnosząc się do skargi złożonej przez 45 senatorów przeciwko retroaktywnemu podatkowi od państwowych dotacji do oszczędności mieszkaniowych w wysokości 50%, który podobnie jak 26% podatek od przychodów elektrowni fotowoltaicznych, został uchwalony w trybie przyspieszonym ogłoszonym przez czeski rząd w listopadzie 2010 r. Skarga konstytucyjna była zainicjowana przez opozycyjną Socjaldemokrację i kwestionowała zarówno sam przyspieszony tryb postępowania legislacyjnego jak i retroaktywny charakter samego podatku. W swoim orzeczeniu Sąd poprał oba argumenty i uchylił przepis ze skutkiem natychmiastowym.
W uzasadnieniu prezes Sądu Konstytucyjnego w Czechach pan Pavel Rychetský podkreślił fakt, że zmiany podatkowe powinny być postrzegane jako wycofanie się Państwa z polityki wsparcia ale z poszanowaniem uzasadnionych oczekiwań ich beneficjentów. Mimo, że istnieją oczywiste różnice pomiędzy wspomnianymi aktami prawnymi, w tym pytanie o to czy wprowadzone zmiany były pośrednio czy bezpośrednio retroaktywne, uzasadnienie orzeczenia Sądu może być interpretowane jako zwiastun podobnego podejścia Sądu w sprawie rewizji zaskarżenia 26% podatku od przychodów elektrowni słonecznych. Zarząd Photon Energy postrzega decyzję Sądu pozytywnie, jako konsekwentną obronę fundamentalnych zasad konstytucyjnych oraz kierunek, w którym powinny zmierzać dalsze orzeczenia. Nie należy ich jednak oczekiwać wcześniej niż jesienią br.
Podstawa prawna: § 3 ust. 1 Załącznika Nr 3 do Regulaminu Alternatywnego Systemu Obrotu - "Informacje bieżące i okresowe przekazywane w alternatywnym systemie obrotu na rynku NewConnect".
Importantly, the Chairman of the Czech Constitutional Court Pavel Rychetský highlighted that tax measures can be seen as withdrawal of support and that the principle of legitimate expectations of the recipients of such support must be upheld. While there are certain differences between both laws, including the question whether the respective measures were directly or indirectly retroactive, the rationale of the Court's ruling can be interpreted as a positive sign for the general approach the Court may be taking when reviewing the constitutional complaint against the 26% tax on the revenues of PV plants. Photon Energy's management views the Constitutional Court's consistent defense of fundamental constitutional principles positively and as providing a positive signal for the upcoming ruling, which is not expected before autumn.
Legal basis: § 3 ust. 1 of the Appendix 3 to Regulations of the Alternative Trading System - "Current and Periodical Information in the Alternative Trading System".
___________________________________________________________________________
W dniu 27 kwietnia, Sąd Konstytucyjny w Czechach wydał orzeczenie pozytywnie odnosząc się do skargi złożonej przez 45 senatorów przeciwko retroaktywnemu podatkowi od państwowych dotacji do oszczędności mieszkaniowych w wysokości 50%, który podobnie jak 26% podatek od przychodów elektrowni fotowoltaicznych, został uchwalony w trybie przyspieszonym ogłoszonym przez czeski rząd w listopadzie 2010 r. Skarga konstytucyjna była zainicjowana przez opozycyjną Socjaldemokrację i kwestionowała zarówno sam przyspieszony tryb postępowania legislacyjnego jak i retroaktywny charakter samego podatku. W swoim orzeczeniu Sąd poprał oba argumenty i uchylił przepis ze skutkiem natychmiastowym.
W uzasadnieniu prezes Sądu Konstytucyjnego w Czechach pan Pavel Rychetský podkreślił fakt, że zmiany podatkowe powinny być postrzegane jako wycofanie się Państwa z polityki wsparcia ale z poszanowaniem uzasadnionych oczekiwań ich beneficjentów. Mimo, że istnieją oczywiste różnice pomiędzy wspomnianymi aktami prawnymi, w tym pytanie o to czy wprowadzone zmiany były pośrednio czy bezpośrednio retroaktywne, uzasadnienie orzeczenia Sądu może być interpretowane jako zwiastun podobnego podejścia Sądu w sprawie rewizji zaskarżenia 26% podatku od przychodów elektrowni słonecznych. Zarząd Photon Energy postrzega decyzję Sądu pozytywnie, jako konsekwentną obronę fundamentalnych zasad konstytucyjnych oraz kierunek, w którym powinny zmierzać dalsze orzeczenia. Nie należy ich jednak oczekiwać wcześniej niż jesienią br.
Podstawa prawna: § 3 ust. 1 Załącznika Nr 3 do Regulaminu Alternatywnego Systemu Obrotu - "Informacje bieżące i okresowe przekazywane w alternatywnym systemie obrotu na rynku NewConnect".